Sunday 8 August 2010

PAKAIAN KEBUDAYAAN

Baju Melayu
Baju tradisional Melayu.

Baju Melayu merupakan satu panggilan bagi baju tradisional Melayu yang biasa di pakai oleh golongan lelaki di Malaysia dan negara serantau. Ia biasanya terbahagi kepada dua jenis utama, iaitu baju Melayu potongan Teluk Belanga dan potongan Cekak Musang.
Baju Melayu Teluk belanga biasanya lebih terkenal di selatan Malaysia sementara potongan Cekak Musang di kawasan tengah dan utara Malaysia. Potongan tersebut merujuk kepada cara jahitan pada leher baju tersebut, potongan Cekak Musang berbentuk seperti leher baju India hanya bahagian penutup atau rumah butangnya bertindan. Sementara potongan Teluk Belanga pula bahagian lehernya hanya di jahit secara sulaman. Terdapat berbagai bentuk sulaman yang dipadankan seperti Mata Lalat, Tulang Belut dan sebagainya.
Baju Melayu Cekak Musang
Istilah ini berhubung langsung dengan pola lingkaran leher baju, tengkuk ‘cekak’ tinggi atau leher tegak empang leher. Pengertian ‘cekak musang’ merakamkan imej alami untuk leher baju yang bercekak tinggi berdiri (2.5cm) melingkari leher. Ukuran ditentukan oleh lingkaran (bulat) yang dibuat dengan ibu jari lain yang bertemu hujungnya. Baju ini mula dipakai di Johor ketika pemerintahan Sultan Ibrahim Ibni Sultan Abu Bakar.


Baju "Cekak Musang" lengkap
Baju Kurung
Baju kurung dianggap popular dan dipakai oleh lelaki dan perempuan. Perbezaannya terletak pada bahagian kocek iaitu lelaki mempunyai tiga kocek manakala perempuan mempunyai satu kocek serta perbezaan daripada segi pemakaian. Pengertian kurung secara tidak langsung telah membawa erti ‘mengurung atau menutup’ anggota tubuh. Cara ini menepati konsep pakaian cara Melayu setelah kedatangan Islam, sehinggalah istilah ‘kurung’ diertikan sebagai baju yang selesa dan longgar, labuh atau panjang. Sehingga disebut dengan berbagai-bagai nama misalnya ‘baju kurung bernyawa’ walaupun mempunyai pelbagai nama namun baju kurung telah menampilkan ciri-ciri tersendiri.



Baju Cina
Cheongsam


Dua wanita memakai cheongsam dalam iklan Shanghai 1930an ini.
Cheongsam adalah sebuah pakaian satu keping Cina untuk wanita yang berpeluk badan (dimodifikasikan di Shanghai); versi lelakinya adalah changshan. Ia digelar dalam Bahasa Cina Mandarin sebagai qípáo (旗袍), qípáor (旗袍儿), Wade-Giles ch'i-p'ao, dan juga digelarkan dalam Bahasa Inggeris sebagai gaun mandarin. Cheongsam yang bergaya dan seringnya muatan ketat paling sering dikaitkan dengan hari ini telah dicipta pada zaman 1920an di Shanghai dan telah dibuatkan berfesyen oleh wanita sosialit dan kelas atasan.[1]
[sunting]Sejarah


Wanita Laman Kemaharajaan Cina sewaktu Dinasti Qing


Seorang wanita dalam qipao gedoboh muatan longgar tradisional dipakai dengan jaket

Kegunaan moden
Pada zaman 1950an, wanita dalam tenaga kerja di Hong Kong bermula memakai cheongsam yang lebih berfungsi diperbuat dari kain skhlat, twill, dan bahan lain. Kebanyakan adalah muatan jahitan dan sering datang dengan jaket sepadan. Gaun-gaunnya adalah fusyen tradisi Cina dengan gaya moden. Cheongsam umumnya diganti dengan pakaian yang lebih selesa seperti baju panas, seluar jean, sut dan skirt bisnes. Oleh kerana sifat terhadnya, ia kini pada umumnya dipakai sebagai pakaian rasmi untuk upacara penting. Mereka kadang-kadang dipakai oleh ahli politik dan artis di Taiwan dan Hong Kong.


Cheongsam gaya moden
Wanita dalam permainan video sering memakai cheongsam, oleh itu perempuan pertunjukkan boleh memakai cheongsam pada waktu pertunjukkan. Cheongsam biasanya diperbuat dari getah atau sutera, mencerminkan pada warna untuk menangkap fokus kamera, dengan lengan pendek dan bahagian bawah cheongsam ke pertengahan paha. Mereka biasanya dipakai dengan sarung kaki dan kasut putih.
Sewaktu Olimpik Musim Panas 2008, cheongsam adalah seragam untuk pembawa pingat. Mereka juga dipakai oleh ahli-ahli wanita pada pasukan Sweden dan pasukan Sepanyol dalam upacara pembukaan, dengan warna-warna kebangsaan biru dan kuning.


Baju India
Sari.


Damayanthi dalam Sari oleh Raja Ravi Varma
Sari adalah sehelai kain yang tidak dijahit, berlingkungan dari empat ke sembilan meter pada panjangnya yang ditabir ke atas badan dalam pelbagai gaya. Gaya yang terumum adalah dengan membalut sari di keliling pinggang, dengan satu hujung menabir ke atas bahu mendedahkan bahagian torso dekat pinggang.



Dhoti.


Seorang lelaki memakai dhoti oren dan kemeja kuning
Dhotī atau Doti ialah pakaian tradisi untuk kaum lelaki di India. Pakaian ini diperbuat daripada kain empat segi yang berwarna putih yang panjang. Kain tersebut dililit di bahagian pinggang dan diikat pada celah paha dan kemudian disangkutkan pada bahu. Kemudian kain tersebut dihiasi dengan manik-manik kecil supaya kelihatan menarik. Ada juga dhoti yang berwarna kuning pudar atau kuning susu.

JOO PEI YEE
205571

No comments: