Budaya (perkahwinan)
Perkahwinan merupakan agenda penting yang membawa perubahan dalam kehidupan seseorang tanpa mengira kaum. Pada asasnya adat resam perkahwinan di Malaysia merangkumi peringkat merisik, meminang, bertunang dan majlis perkahwinan.
Masyarakat melayu memulakan langkah ke alam perkahwinan melalui adat merisik untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati masih belum dimiliki oleh sesiapapun. Pihak lelaki akan menyelidik latar belakang si gadis untuk mmastikan bahawa si gadis mempunyai keperibadian yang mulia. Urusan peminangan dijalankan untuk menyatakan tujuan secara rasmi dan menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk pertunangan. Bilangan hantarannya agak unik kerana jumlahnya ganjil. Jumlah yang genap dikatakan memberi implikasi yang tidak baik.
Upacara akad nikah merupakan kemuncak sesuatu perkahwinan selepas segala perjanjian dilaksanakan. Bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali atau mewakilkannya kepada tok kadi atau imam. Selepas majlis akad nikah,pengantin lelaki akan melakukan uacara membatalkan air sembahyang sebagai simbol bahawa mereka telah sah diijabkabulkan. Suami akan menyarungkan cincin kepada isterinya. Selepas itu, adat berinai diadakan dimana kedua mempelai ditepung tawar.
Mengikut kepercayaan masyarakat cina, pasangan yang berkahwin tanpa mengikut aturan adat dianggap tidak sah. Perkahwinan mereka dipengaruhi oleh faktor eksplisit iaitu perkahwinan yang diatur dan implisit iaitu kedua-dua belah pihak diberi kebebasan untuk memilih pasangan. Adat merisik dijalankan untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati bgi mewujudkan perkahwinan yang berkekalan. Setelah berpuas hati, seorang wakil dipilih untuk membincangkan perkara berkaitan mas kahwin dan hari yang sesuai untuk perkahwinan. Segala ketetapan yang dipersetujui diberitahu kepada pihak lelaki dan ditunaikan dengan sebaiknya.
Hari pertunangan hendaklah berseuaian dengan bintang kelahiran kedua pasangan kerana bimbang akan ditimpa musibah dalam perkahwinan. Upacara bertukar cincin juga dilakukan dan dipakai sehingga hari perkahwinan. Gadis berkenaan akan menyerahkan sekeping kertas merah atau nyen-sang yang tertulis nama gadis, umur dan tarikh lahir kepada tukang tilik untuk perhitungan hari yang sesuai bagi melaksanakan perkahwinan. Menurut masyarakat cina, semakin besar mas kahwin yang dibeikan, semakin tinggi martabat dan kedudukan pihak lelaki.
Sekiranya terdapat kematian ahli keluarga bakal pengantin, upacara tersebut mesti ditangguhkan pada tahun hadapan atau selama seratus hari. Pihak lelaki akan bertandang ke rumah pengantin perempuan untuk upacara persandingan. Mereka mementingkan upacara meminum teh kerana melambangkan penerimaan pasangan dalam keluarga suami. Kemuncak perkahwinan ialah jamuan makan secara besar-besaran pada sebelah malam. Pasangan pengantin juga akan menandatangani dua pucuk surat iaitu Keat Foon Ching su di hadapan saksi sebagai bukti perkahwinan.
Perkahwinan masyarakat India juga dimulai dengan upacara merisik dimana bakal pengantin lelaki akan mengunjungi bakal pengantin perempuan untuk melihat sendiri rupa paras dan perawakan calon isterinya. Adat ini dikenali sebagai 'pen paarttal' dan wakil pihak lelaki perlu datang dalam jumlah yang ganjil. Si gadis akan melayani para tetamu yang datang supaya pihak lelaki dapat melihat calon isteri dengan lebih dekat. Ikat janji atau niccayam dilaksanakan setelah mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak dan perbincangan mengenai hari dan belanja kahwin diadakan.
Adat parisam atau pemberian hantaran terbahagi kepada parisam biasa iaitu pemberian hadiah lebih awal dari hari perkahwinan dan udan parisam iaitu pemberian hadiah pada hari perkahwinan. Hantaran diberi dalam jumlah yang ganjil dan disediakan oleh wanitayang sudah bersuami sahaja.kad undangan disapu dengan air kunyit dibawa ke kuil sebagai tanda rasmi undangan perkahwinan.
Upacara perkahwinan dilakukan oleh pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali pada leher pengantin perempuan. Kedua mempelai akan memberi hormat kepada kedua ibu bapa mertua dan menukar dulang berisi buah-buahan dan menyapu debu suci pada dahi pengantin. Biasanya pengantin akan bertukar-tukar kalungan bunga dan berkongsi minum air susu bercampur pisang dalam sebiji gelas sebagai tanda sah bergelar suami isteri.
Jelaslah bahawa Malaysia mempunyai pelbagai adat resam yang penuh istiadat dan perlu dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang.
NOR AIN BINTI ABU KASIM
205221
Masyarakat melayu memulakan langkah ke alam perkahwinan melalui adat merisik untuk memastikan bahawa gadis yang dihajati masih belum dimiliki oleh sesiapapun. Pihak lelaki akan menyelidik latar belakang si gadis untuk mmastikan bahawa si gadis mempunyai keperibadian yang mulia. Urusan peminangan dijalankan untuk menyatakan tujuan secara rasmi dan menetapkan tarikh dan masa yang sesuai untuk pertunangan. Bilangan hantarannya agak unik kerana jumlahnya ganjil. Jumlah yang genap dikatakan memberi implikasi yang tidak baik.
Upacara akad nikah merupakan kemuncak sesuatu perkahwinan selepas segala perjanjian dilaksanakan. Bapa pengantin perempuan perlu menjadi wali atau mewakilkannya kepada tok kadi atau imam. Selepas majlis akad nikah,pengantin lelaki akan melakukan uacara membatalkan air sembahyang sebagai simbol bahawa mereka telah sah diijabkabulkan. Suami akan menyarungkan cincin kepada isterinya. Selepas itu, adat berinai diadakan dimana kedua mempelai ditepung tawar.
Mengikut kepercayaan masyarakat cina, pasangan yang berkahwin tanpa mengikut aturan adat dianggap tidak sah. Perkahwinan mereka dipengaruhi oleh faktor eksplisit iaitu perkahwinan yang diatur dan implisit iaitu kedua-dua belah pihak diberi kebebasan untuk memilih pasangan. Adat merisik dijalankan untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati bgi mewujudkan perkahwinan yang berkekalan. Setelah berpuas hati, seorang wakil dipilih untuk membincangkan perkara berkaitan mas kahwin dan hari yang sesuai untuk perkahwinan. Segala ketetapan yang dipersetujui diberitahu kepada pihak lelaki dan ditunaikan dengan sebaiknya.
Hari pertunangan hendaklah berseuaian dengan bintang kelahiran kedua pasangan kerana bimbang akan ditimpa musibah dalam perkahwinan. Upacara bertukar cincin juga dilakukan dan dipakai sehingga hari perkahwinan. Gadis berkenaan akan menyerahkan sekeping kertas merah atau nyen-sang yang tertulis nama gadis, umur dan tarikh lahir kepada tukang tilik untuk perhitungan hari yang sesuai bagi melaksanakan perkahwinan. Menurut masyarakat cina, semakin besar mas kahwin yang dibeikan, semakin tinggi martabat dan kedudukan pihak lelaki.
Sekiranya terdapat kematian ahli keluarga bakal pengantin, upacara tersebut mesti ditangguhkan pada tahun hadapan atau selama seratus hari. Pihak lelaki akan bertandang ke rumah pengantin perempuan untuk upacara persandingan. Mereka mementingkan upacara meminum teh kerana melambangkan penerimaan pasangan dalam keluarga suami. Kemuncak perkahwinan ialah jamuan makan secara besar-besaran pada sebelah malam. Pasangan pengantin juga akan menandatangani dua pucuk surat iaitu Keat Foon Ching su di hadapan saksi sebagai bukti perkahwinan.
Perkahwinan masyarakat India juga dimulai dengan upacara merisik dimana bakal pengantin lelaki akan mengunjungi bakal pengantin perempuan untuk melihat sendiri rupa paras dan perawakan calon isterinya. Adat ini dikenali sebagai 'pen paarttal' dan wakil pihak lelaki perlu datang dalam jumlah yang ganjil. Si gadis akan melayani para tetamu yang datang supaya pihak lelaki dapat melihat calon isteri dengan lebih dekat. Ikat janji atau niccayam dilaksanakan setelah mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak dan perbincangan mengenai hari dan belanja kahwin diadakan.
Adat parisam atau pemberian hantaran terbahagi kepada parisam biasa iaitu pemberian hadiah lebih awal dari hari perkahwinan dan udan parisam iaitu pemberian hadiah pada hari perkahwinan. Hantaran diberi dalam jumlah yang ganjil dan disediakan oleh wanitayang sudah bersuami sahaja.kad undangan disapu dengan air kunyit dibawa ke kuil sebagai tanda rasmi undangan perkahwinan.
Upacara perkahwinan dilakukan oleh pedanda dengan berdoa supaya pengantin hidup bahagia. Pengantin lelaki akan mengalungkan thaali pada leher pengantin perempuan. Kedua mempelai akan memberi hormat kepada kedua ibu bapa mertua dan menukar dulang berisi buah-buahan dan menyapu debu suci pada dahi pengantin. Biasanya pengantin akan bertukar-tukar kalungan bunga dan berkongsi minum air susu bercampur pisang dalam sebiji gelas sebagai tanda sah bergelar suami isteri.
Jelaslah bahawa Malaysia mempunyai pelbagai adat resam yang penuh istiadat dan perlu dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang.
NOR AIN BINTI ABU KASIM
205221
No comments:
Post a Comment